Betakaroten – Spiselige Tang er rik med dette elementet

Karotenoider, hvorav betakaroten er en, er kraftige antioksidanter. Dette betyr at de bekjemper den effekten som oksygen har på bestemte deler av kroppen, for eksempel ”rust”.

Betakaroten er et oransje fotosyntetisk pigment som er svært viktig for fotosyntese. Det er ansvarlig for oransje farge i gulrøtter og mange andre frukter og grønnsaker (Beecher, 1999). Det har også et sykt kult navn.

Betakaroten er en forløper til vitamin A. Dette betyr at menneskekroppen omdanner betakaroten til vitamin A under naturlige prosesser.

 

Helsefordeler til karotenoider

Det er så mange helsemessige fordeler av disse at vi bør drysse dem på alt mulig.

For det første viser studier at antioksidanter bidrar til å beskytte kroppen mot degenerative sykdommer (Beecher, 1999).

For det andre har enda nyere studier vist sammenhengen mellom en diett rik på karotenoider (som betakaroten og lycopen) og en redusert risiko for kardiovaskulær sykdom og kreft.

Til slutt er det enda flere rapporter som bekrefter at en lavere forekomst av aldersrelaterte kroniske sykdommer er forbundet med forbruk av karotenrike grønnsaker.

Og hva er vår favoritt blant karoten-rike grønnsaker? Du gjettet det – tang og tare!

 

Tang og tare som karotenoider

Til slutt har mange studier vist antioksidantegenskapene til algkarotenoider (det vil si betakaroten et al.) og rollen de spiller for å forebygge mange problemer knyttet til oksidativt stress (Burtin, 2003).

Oksidativt stress er begrepet som brukes når kroppen din har for mange oksidanter og ikke nok antioksidanter.

For å bekjempe denne ubalansen er det nødvendig å konsumere flere antioksidanter for å hjelpe kroppen. Enkelt sagt, så er tang og tare den viktigste kostholdskilden for vitaminer og fytokjemikalier der ute (Sangeetha, 2009).

La oss konstatere det for deg:

  • Brun tang og tare er rik på karotenoider, spesielt i fucoxanthin, betakaroten og violaxanthin.
  • Røde algers hovedkarotenoider er betakaroten og alfakaroten. Mange arter av rød tang og tare ble nylig oppdaget å ha 5,4 mg betakaroten per 100 g tang, noe som er relativt høyt i forhold til andre grønnsaker (MacArtain et al., 2007).
  • Carotenoid-sammensetningen av grønne alger er lik planter med høyt hovedkarotenoid, og det er betakaroten (Burtin, 2003).

For å oppsummere, har alger alt du trenger.

 

Om Beta-karoten og A vitamin

– Hvorfor trenger vi A vitamin?

Vi trenger A vitamin for sunn hud og slimhinner (funnet i nese, munn, øyelokk, lunger, osv.), for et sterkt immunsystem og god øyehelse og -syn.

 

– Hva skjer mellom betakaroten og A vitamin?

Vel, som nevnt ovenfor, omdanner menneskekroppen betakaroten til A vitamin. Via betakaroten kan vi få A vitamin fra maten vi spiser. To for prisen av en!

 

– Overflødig A vitamin og toksisitet

Fordelen med å få betakaroten fra kostholdet ditt er at kroppen bare konverterer så mye betakaroten som den trenger, og ikke en dråpe mer.

Dette er bra fordi overskudd av A vitamin er noe som faktisk skjer – og det er giftig. Når du bruker for mange kosttilskudd kan det forekomme forgiftning. Bare husk: for å unngå dette er det best å få betakaroten fra mat (Nordqvist, 2014).

 

Referanser

Beecher, GR (1999). Phytonutrients’ role in metabolism: effects on resistance to degenerative processes. Nutr Rev 57 : S3-S6. 

Burtin, P. (2003). Nutritional value of seaweeds. Electronic journal of Environmental, Agricultural and Food chemistry, 2(4), 498-503. 

MacArtain, P., Gill, C. I., Brooks, M., Campbell, R., & Rowland, I. R. (2007). Nutritional value of edible seaweeds. Nutrition reviews, 65(12), 535-543.

Kommentar

Tang og tare;
Den Ultimate Guiden!

Her kan du lese alt du ikke visste du ville vite om supermaten fra havet. Fra vikingene til skjønnhetsindustrien, tang og tare har mange bruksområder!

Siste innlegg