BETAKAROTEN – SPISELIGE TANG ER RIK MED DETTE ELEMENTET

Karotenoider, deriblant betakaroten, er kraftige antioksidanter. De beskytter oss mot effekten oksygen har på bestemte deler av kroppen, for eksempel rust.

Betakaroten er et oransje fotosyntetisk pigment som er svært viktig for fotosyntesen. Det gir den oransje fargen på gulrøtter og mange andre frukter og grønnsaker (Beecher, 1999).

Betakaroten er en forløper til vitamin A. Kroppen omdanner betakaroten fra mat til vitamin A.

 

Helsefordeler med karotenoider

Studier viser at antioksidanter bidrar til å beskytte kroppen mot degenerative sykdommer (Beecher, 1999).

Det er også påvist sammenheng mellom kosthold med mye karotenoider (som betakaroten og lycopen) og redusert risiko for kardiovaskulær sykdom og kreft.

Flere undersøkelser bekrefter at en lavere forekomst av aldersrelaterte kroniske sykdommer er forbundet med forbruk av karotenrike grønnsaker.

Tang og tare er eksempler på slike karotenrike grønnsaker.

 

Tang og tare som karotenoider

Mange studier har vist antioksidantegenskapene til algkarotenoider (betakaroten m.fl.) og rollen de spiller for å forebygge mange problemer knyttet til oksidativt stress (Burtin, 2003).

Oksidativt stress er begrepet som brukes når kroppen har for mange oksidanter og for få antioksidanter til å beskytte.

For å bekjempe denne ubalansen er det nødvendig å innta flere antioksidanter for å hjelpe kroppen. Tang og tare er blant de viktigste kildene til vitaminer og fytokjemikalier (Sangeetha, 2009).

  • Brun tang og tare er rik på karotenoider, spesielt fucoxanthin, betakaroten og violaxanthin.
  • Røde algers hovedkarotenoider er betakaroten og alfakaroten. Mange typer rød tang og tare ble nylig oppdaget å ha 5,4 mg betakaroten per 100 g tang, som er relativt høyt i forhold til andre grønnsaker (MacArtain et al., 2007).
  • Karotenoid-sammensetningen i grønne alger er lik planter med høyt hovedkarotenoid, og det er betakaroten (Burtin, 2003).

Om Beta-karoten og A-vitamin

A-vitamin bidrar til sunn hud og slimhinner (nese, munn, øyelokk, lunger, osv.), et sterkt immunsystem og god øyehelse og -syn.

Overdose av A-vitamin er giftig. Ved bruk av for mange kosttilskudd kan forgiftning forekomme. For å unngå dette er det best å få betakaroten fra mat (Nordqvist, 2014). Når betakaroten kommer fra mat, omdanner kroppen kun så mye den trenger til A-vitamin.

 

Referanser

Beecher, GR (1999). Phytonutrients’ role in metabolism: effects on resistance to degenerative processes. Nutr Rev 57 : S3-S6. 

Burtin, P. (2003). Nutritional value of seaweeds. Electronic journal of Environmental, Agricultural and Food chemistry, 2(4), 498-503. 

MacArtain, P., Gill, C. I., Brooks, M., Campbell, R., & Rowland, I. R. (2007). Nutritional value of edible seaweeds. Nutrition reviews, 65(12), 535-543.

Kommentar

Tang og tare;
Den Ultimate Guiden!

Her kan du lese alt du ikke visste du ville vite om supermaten fra havet. Fra vikingene til skjønnhetsindustrien, tang og tare har mange bruksområder!

Siste innlegg

Item added to cart.
0 items - kr 0,00