Magnesium i tang og tare

magnesium og tang

Magnesium er et mineral som brukes i mer enn 300 biokjemiske reaksjoner i kroppen. Tang og tare inneholder høye nivåer av magnesium.

Generelt inneholder tang og tare høyt mineralinnhold. Mineraler står for mellom 8 og 40 % av tørrmassen i tang og tare .

Foruten magnesium inneholder tang og tare andre makronæringsstoffer som favorittene natrium, kalsium, kalium, klor og fosfor, men også de mer alternative jod, jern, sink, kobber, selen, molybden (uansett), fluor, bor, nikkel og kobolt (Burtin, 2003).

Hvor mye magnesium inneholder tang og tare?

Mengden magnesium vil variere avhengig av typen tang og tare arter, deres geografiske område og millioner av andre variabler.

En håndfull tang og tare kan inneholde fra 90 til 570 mg magnesium per 100 gram alger; opp til 100 % av det anbefalte næringsinntaket (RNI) for en gjennomsnittlig voksen.

Til sammenligning har spinat 54 mg magnesium per 100 g, og helmelk 11 mg per 100 g (MacArtain, et al. 2007).

 

Hvilke helsefordeler har magnesium?

National Institutes of Health i USA har uttalt at magnesium er nødvendig i mer enn 300 biokjemiske reaksjoner i kroppen. Blant annet:

  • Magnesium bidrar til å opprettholde normal nerve- og muskelfunksjon
  • Støtter et sunt immunsystem
  • Holder hjerteslaget stabilt
  • Styrker skjelettet
  • Bidrar til å regulere blodsukker, blodtrykk og blodsukker
  • Bidrar i produksjon av energi og protein

Det pågår forskning på magnesiums rolle i forebygging og behandling av lidelser som høyt blodtrykk, hjertesykdom og diabetes.

 

Hvilke risikoer forbindes med lavt magnesiuminntak?

For lite magnesium vil ikke gi symptomer umiddelbart, fordi nyrene bidrar til å beholde magnesium ved å begrense mengden som går tapt i urinen. Over lengre tid kan mangel på magnesium føre til dårlig appetitt, kvalme, oppkast, tretthet og svakhet. Uten magnesium prøver kroppen å løpe uten drivstoff.

Ekstrem magnesiummangel kan gi nummenhet, prikking, muskelkramper, anfall, personlighetsendringer og en unormal hjerterytme.

Det er nødvendig å spise magnesiumrike matvarer for å få i seg nok. Belgfrukter, nøtter, frø, fullkorn og grønnsaker (som spinat), melk og andre meieriprodukter kan alle bidra til å gi ditt daglige inntak.

Tang og tare er også en god kilde til magnesium. Magnesiumnivået i tang og tare er så høyt at det ligger over andre grønne og magnesiumrike matvarer som spinat og melk.

 

Referanser

Burtin, P. (2003). Nutritional value of seaweeds. Electronic journal of Environmental, Agricultural and Food chemistry, 2(4), 498-503. 

MacArtain, P., Gill, C. I., Brooks, M., Campbell, R., & Rowland, I. R. (2007). Nutritional value of edible seaweeds. Nutrition reviews, 65(12), 535-543.

National Institutes of Health. https://ods.od.nih.gov/factsheets/Magnesium-Consumer/

Kommentar

Tang og tare;
Den Ultimate Guiden!

Her kan du lese alt du ikke visste du ville vite om supermaten fra havet. Fra vikingene til skjønnhetsindustrien, tang og tare har mange bruksområder!

Siste innlegg

Item added to cart.
0 items - kr 0,00