Forskjellige typer tang og tare

For å svare på ditt første spørsmål: Ja, det er flere typer tang og tare.

Men generelt er tang og tare veldig mye av det samme.

Alger, det fancy navnet for tang i byen, er en gruppe fotosyntetiske, ikke-blomstrende, plantelignende organismer (kalt makroalger) som lever i havet.

De er ikke planter, men medlemmer av Protista-riket. Dette forklarer delvis hvorfor de ikke har røtter, stengler, blader eller blomster. Teknisk sett er de heller ikke grønnsaker, men de beskrives ofte som havgrønnsaker på grunn av deres deilige smak.

Finn mer informasjon om de fire forskjellige typene alger (grønn, rød, brun og blå mikroalger) i denne artikkelen.

 

Fire typer tang

Grønne alger er for det meste laget av klorofyll (det samme stoffet som tillater fotosyntese) og polysakkarider (energienheter).

De delene som ikke består av klorofyll og energi er imidlertid også rike på magnesium, kalsium, jod og fosfor (Jaspars & Folmer, 2013). De viktigste karotenoider (eller antioksidanter) i disse algene er β-karoten (Burtin, 2003).

Vil du vite mer om karotenoider? Sjekk ut denne artikkelen vi har om dem. Hvis du ikke ønsker å vite mer, sjekk det ut uansett, for du vil ikke angre på det.

Rød tang og tare tar farge fra phycoerythrin og phycocyanin. Disse to er faktisk som små kusiner laget av klorofyll, og de overskygger alle andre pigmenter, inkludert en rekke unike xantofyller (http://www.seaweed.ie) som er å finne i tang og tarens sammensetning.

Videre har rød tang og tare proteinnivåer som er sammenlignbare med de som finnes i høyproteingrønnsaker, slik som soyabønner. Imidlertid har røde alger både disse proteinnivåene og i tillegg rundt 100-800 mg C-vitamin per kilo, og dermed slår de soyabønner ned i støvlene med sin merverdi.

Brune alger får sin farge fra dominansen av et xantofyll pigment som heter fucoxanthin (et veldig fancy ord for fargen gul). De har også mange phlorotanniner, som gir dem anti-fedme og anti-diabetiske egenskaper (Jaspars & Folmer, 2013).

I tillegg til alt dette, er brune tang rik på karotener (forløperne av vitamin A) og vitamin C.

Blå tang og tare, også kjent som mikroalger, er den største primære biomassen i verden. De dekker 70% av jordoverflaten til en dybde på opptil 200 meter, noe som betyr at de har vært våre overherrer hele tiden, og vi har bare nettopp begynt å omfavne dem.

Inntil nylig har mikroalger vært en uutnyttet ressurs. Noen har imidlertid anerkjent deres søknad om å bli biodrivstoff og menneskelig mattilskudd. Dette har ført til en boom i mikroalgekultursektoren (Jaspars & Folmer, 2013) som du kanskje ikke var klar over, men nok bør være oppmerksom på.


Typer tang og tare: Grønn, Rød, Brun og Blå

Tang og tare er ikke alle av samme sort. De ser kanskje like ut, men hver type har unike komposisjoner og attributter. For å bli kjent bedre med dem, diskuterer vi fire spesifikke typer: rød, brun, grønn og blå.

Røde, brune og grønne alger marine alger er store nok til å bli sett av det blotte øye. Noen kan vokse til opptil 60 meter i lengden (for mine liberiske, burmesiske og amerikanske venner, så er dette et sted rundt 65 yards – jeg vet at du setter pris på konvertering. Vent – du gjør det, ikke sant?) Bare sjekker.)

 

Alger er ikke grønnsaker eller planter, noe som bare viser at Moder Jord har en god sans for humor, når hun gjorde dem spiselige og plantelignende. Ironisk nok er blågrønne alger heller ikke marine alger, men cyanobakterier.

 

Grønne alger

Oftest funnet mot toppen av vannet, inneholder grønne alger for det meste klorofyll og lagringspolysakkarider, også kjent som stoffene som gir fotosyntese og energibarer.

De er også rike på magnesium, kalsium, jod og fosfor (Jaspars & Folmer, 2013), noe som gjør dem veldig næringsrike for et menneskelig kosthold.

Farget av klorofyll a og b, er karotenoid sammensetningen av grønne alger lik den vi finner i planter (det er her Moder Jord fniser). De viktigste karotenoider som finnes i disse algene er betakaroten (Burtin, 2003).

Vil du vite mer om karotenoider? Mer informasjon om hva de faktisk er? Sjekk ut denne artikkelen vi har om dem og hvorfor de er viktige.

 

Grønne alger og C vitamin

I grønne og brune alger er nivåene av C vitamin gjennomsnittlig mellom 500 og 3000 mg / kg tørrvekt, sammenlignbar med persille, solbær og paprika. Likevel har de ikke oppnådd samme status som persille, solbær eller pepper i den vestlige sivilisasjonen.

Grønne alger viser også interessante nivåer av alfa linolensyre (Burtin, 2003), en av to essensielle fettsyrer, som har det søteste navnet noensinne.


Røde alger

Røde alger har også en god sammensetning for et menneskelig kosthold. Det er phycoerythrin og phycocyanin som gir dem sin røde farge.

Det disse to gjør er at de faktisk maskerer de andre pigmentene i den røde algens indre struktur. Den overgår selv de unike xantofyllene i styrke, som egentlig bare er et fancy navn for fargen gul.

 

Er det protein i rød tang og tare?

Vel … rød tang og tare inneholder omtrent 10-30% av deres tørre vekt i protein, som kan sammenlignes med høyproteingrønnsaker, slik som soyabønner (og Moder Jord fniser igjen).

En ting som rød tang og tare gjør bedre enn sine andre fargerike kolleger, er at den har en høyere score av aminosyrer (ved 91 og 100 spesielle typer). I et siste penselstrøk fra Moder Jord, så er noen av disse poengene like de som finnes i animalsk mat (Rajapakse & Kim, 2011).

Hvordan er vitaminer og røde alger relatert?

Vi er glade du spurte!

Røde alger inneholder A, B og C vitamin: de har store mengder A vitamin, betydelige mengder B vitamin og B2 og rundt 100 til 800 mg C vitamin per kg.


Brune alger

Brune alger er noe spesielle. De får sin farge fra en dominans av et xantofyll pigment som heter fucoxanthin, AKA fargen gul.

Oftest brukt som tørket, i flak eller som en blanding med mel (Jaspars & Folmer, 2013), har folk en tendens til ikke å konsumere denne algen som en fersk “grønnsak” slik som sine forskjellige fargede fettere.

En av deres mest spesielle bruksområder er at brune alger bærer anti-fedme og anti-diabetiske egenskaper (Jaspars & Folmer, 2013) på grunn av deres sammensetning (phlorotannins + carotenoid fucoxanthin).


Hvordan er sammensetningen av jod og magnesium i brun tang og tare?

Siden jod og magnesium er så viktig for menneskelivet generelt, er det viktig å vite forskjellene mellom hver farge. Akkurat som superhelter, så har hver farge forskjellige egenskaper og mengder mineraler.

I dette tilfellet har brune alger det høyeste innholdet av jod i tang og tare, som for brune alger varierer i en konsentrasjon på 1500-8000 ppm. Dette betyr at for hver milliondel av algen, så får du mellom 1500 og 8000 deler jod.

Husk at det magiske minimuminntaket for jod bare er på 150 mg per dag. En normal porsjonsstørrelse av brun tang og tare gir mer enn 50% av den anbefalte daglige kvoten for magnesium (Rajapakse & Kim, 2011).

 

Hvordan er forholdet mellom vitaminer og brune alger?

”To B or not to B”? Vi sa at brune alger var spesielle.

Selv om de fleste landplanter ikke har det, gir brun tang og tare B12 vitamin, som bare finnes i betydelige mengder i noen grønnsaker (Bender, 1980).

I tillegg er brun tang og tare rik på karotener (forløper til A vitamin) og C vitamin.

 

Blå tang og tare (mikroalger)

Blå tang og tare er ikke alger, men de er fortsatt definitivt velstående.

Mer kjent som mikroalger, så er blå tang og tare den største primære biomassen i verden. De dekker 70 prosent av jordoverflaten til en dybde på opptil 200 meter. Gitt deres potensial, så kan vi bare ønske velkommen våre nye herrer. (Åh! Beklager – for våre lesere som måler i fot, 200m er sånn ca 650 fot).

Inntil nylig har mikroalger vært en uutnyttet ressurs. Noen har oppdaget de siste årene at de kan brukes på ulike felt, inkludert anvendelser innen biodrivstoffproduksjon og utvinning av proteiner og essensielle fettsyrer. Dette har gitt interesse (Jaspars & Folmer, 2013), og det har ført til at folk som vokser blå tang og tare som om de var sopp.

I dag dyrkes mikroalger i store åpne systemer og i lukkede fermentorer for å lukke inne deres potensial til å ta over hele verden.

 

Referanser

Bender, A. E. (1980). Dictionary of Nutrition and Food Technology. Butterworths, London.

Jaspars, M., & Folmer, F. (2013). Sea vegetables for health. Food and Health Innovation Service Service, 4-19.

Rajapakse, N., & Kim, S. K. (2011). Nutritional and digestive health benefits of seaweed. In Advances in food and nutrition research (Vol. 64, pp. 17-28). Academic Press.

Selmi, C., P. Leung, et al. (2011). “The effects of Spirulina on anemia and immune function in senior citizens.” Cellular and Molecular Immunology 8: 248-254.

Small, E. (2018). 56. Kelps: the key to sustainable harvest of marine biodiversity. Biodiversity, 1-13.

Kommentar

Tang og tare;
Den Ultimate Guiden!

Her kan du lese alt du ikke visste du ville vite om supermaten fra havet. Fra vikingene til skjønnhetsindustrien, tang og tare har mange bruksområder!

Siste innlegg

Historien om Tekslo

Om du er interessert i å høre om hvorfor 3 gründere bestemte seg for å høste, tørke og selge tang og tare er det bare å klikke seg inn å lese historien om Tekslo!

Les mer »

Hvordan høster man tang og tare?

Tang er kanskje ikke den aller mest praktiske matkilden å høste selv, men med noen forhåndsregler kan det være en utrolig morsom opplevelse for hele familien!

Les mer »