Hva er Natrium?

Natrium er et grunnstoff, men kanskje enda viktigere, en essensiell næringskilde. Det betyr at mennesker trenger det for å overleve.

The World Health Organization sa det på best mulig måte når de forklarte at det er ”nødvendig for vedlikehold av blodplasma volum, syre-base balanse, overføring av nervesignaler og funksjonelle celler” (WHO)

Det betyr at ditt blod og dine hjerneceller ikke fungerer optimalt med mindre det er natrium i kroppen din.

Er det en forskjell mellom ”Salt” og ”Natrium”?

Kort svar: Ja.

Langt svar: Det kan du banne på.

Der natrium er et grunnstoff i seg selv, så er salt en kombinasjon av to mineraler, nemlig natrium og klor (eller Na + Cl etter deres kjemiske betegnelser).

Bordsalt, angivelig det perfekte eksempelet på natrium, er laget av rundt 40% natrium og 60% klor.

 

Burde jeg ikke spise natrium i det hele tatt?

Beklager å måtte ødelegge myten, men nei. Du har kanskje hørt at jo mindre salt du spiser, jo sunnere er du. Men det er falske nyheter.

Sannheten er at din kropp trenger de verdifulle salte bitene for å overleve nok en dag.

Nøkkelen her er moderasjon. Du burde ikke spise for mye, men heller ikke for lite. Faktisk har studier vist at for lite natrium kan være skadelig.

En mangel på natrium kan føre til høyere kolesterol og til og med insulinresistens. Det kommer i tillegg til en økt dødelighetsrate på bakgrunn av lavt natriuminntak i individer med noen typer av diabetes, blant andre mulige komplikasjoner.

Dersom du er interessert, så forklarer vi mer om dette under emnet Helserisiko knyttet til lavt natriuminntak nedenfor.

Hva er den anbefalte mengden natrium per dag?

Ekspertenes meninger varierer, men den maksimale mengden salt anbefalt per dag er i snitt 5 gram. Dette bør gi deg den nødvendige mengden natrium som trengs for å unngå helserisiko.

Den britiske regjeringen anbefaler for eksempel ikke mer enn 6 gram salt per dag (det er ca en teskje), noe som betyr 2.4 gram natrium daglig for voksne. For barn anbefales det enda mindre.

Allikevel viser de siste tallene fra World Health Organization (WHO) at en gjennomsnittlig voksen person spiser 8 til 12 gram salt hver dag (det er ca 2 teskjeer).

For å sette ting i perspektiv, husk på at en teskje med salt (teskje, ikke spiseskje) inneholder 2300 mg natrium. Dermed er det daglige anbefalte inntaket av natrium mellom 3000 og 7000 milligram, den optimale mengden for å unngå sykdom.

 

Her er en tabell fra The British Heart Foundation:

AlderMaks salt per dagMaks natrium per dag
1-3 år2g0.8g
4-6 år3g1.2g
7-10 år5g2g
11 og eldre6g2.5g
Voksne6g2.5g

Vi sier ikke at du skal salte maten og spise uten grenser. Tvert imot anbefaler å verken spise for mye eller for lite av det.

 

Helserisiko knyttet til lavt natriuminntak

Slik visa går skal du unngå lavt natriuminntak. Dersom du spiser for lite salt, så leker du bokstavelig talt med deg selv som et trekkspill.

Minst to uavhengige studier viste i 2011 at for lite salt kan øke sannsynligheten for slag, hjerteinfarkt, og, ikke overraskende, døden.

Hovedfaktoren en bør vurdere her er at kroppen ikke kan produsere salt på egenhånd, og det må derfor komme fra andre kilder.

Hva kroppen din derimot gjør, og det veldig bra, er å skylle ut overflødig salt når den får for mye av det, men det er ikke uten konsekvenser.

Helserisiko knyttet til høyt natriuminntak

Det finnes gode nyheter knyttet til 2011 studien nevnt ovenfor! Økt saltinntak viste ikke at det også økte sjansen for økt blodtrykk.

Det er interessant å høre, da høyt blodtrykk grunnet høyt saltinntak har ofte fått skylden for hjertesykdommer (min bestemor vet det).

Utrolig nok, så skyller kroppen ut mye av det saltet som den ikke trenger. Derfor er det faktisk veldig lite ekstra salt som blir absorbert i din kropp dersom du slenger innpå for mye potetgull en ettermiddag.

Bare et par kopper kaffe for mange kan faktisk føre til at du taper mye vann og salt i kroppen! Som et mineral, så kan salt bli skyllet ut av kroppen relativt enkelt.

Allikevel, dersom du holder det gående kan helserisikoene spille inn. For mye natrium kan føre til økt blodtrykk og en risiko for hjerte og kar sykdommer, slag, og koronar hjerteinfarkt.

 

Fordeler med natriumreduksjon

Du burde ikke totalt kutte ut salt fra ditt kosthold, men å redusere natriuminntaket er meget gunstig, spesielt med tanke på den typen mat vi spiser daglig.

Et økt blodtrykk er direkte knyttet til høyt natriuminntak (Appel, et al., 2011). Det er viktig å poengtere at økt blodtrykk er en ledende årsak til død og sykdom i USA og resten av verden.

Vi må helt klart redusere saltinntaket over hele verden, men det er vanligvis nødvendig for forbedret – og til og med god – smak, for ikke å glemme vår helse.

Uten salt er mye mat smakløs og kjedelig. Så hva kan vi gjøre?

 

Salttyper

Først og fremst, vennligst husk at ikke alle salter er laget på samme måte.

Vanlig bordsalt (bedre kjent som bearbeidet salt) og naturlig salt (steinsalt eller havsalt) er to forskjellige ting.

  • Bordsalt er utvunnet fra saltavsetninger. Det blir så bearbeidet for en bedre for en bedre konsistens.
  • Havsalt blir utvunnet ved fordamping av saltvann, noe som høres kulere ut enn det egentlig er.
  • Himalayan salt er steinsalt fra Punjab regionen i Pakistan, noe som faktisk er så kult som det høres ut som.

De naturlige alternativene har en tendens til å være fri for tilsetningsstoffer og blekemiddel. De har også en tendens til å beholde sine originale enzymer og mineraler (som er fjernet fra bearbeidet salt).

 

Bordsalt VS Steinsalt

Premium salt er dog ikke et godt substitutt for vanlig salt.

”Snobbete salter” (slik som rosa og steinsalt) er fortsatt nesten 100% identiske med bordsalt. Noen har kanskje flere gode mineraler, men deres natriumnivåer er nesten helt identiske, i følge Mayo Clinic.

Det å bruke en annerledes type salt for å redusere natriuminntak er rett og slett tull. Det du trenger er å endre hva du smaker til maten med.

 

Endre din kilde til natrium – Tang og tare som saltsubstitutt

Å kutte ut salt uten å spise smakløs mat er faktisk mulig. Faktisk regner vi oss selv som ganske så erfarne på akkurat dette, takk så mye.

 

Tang og tare – Reduksjon av salt

Tang er et godt og naturlig alternativ til salt som kun inneholder 274 milligram natrium for halvannen kilo.

Dersom du gjør matten, så betyr det at en porsjon på 2 spiseskjeer med rå tang kun inneholder 23 milligram natrium, noe som burde hjelpe deg å få bedre kontroll på ditt natriuminntak.

Den gode salte smaken i tang kommer fra andre mineraler, ikke natrium. Store porsjoner med tang burde kun konsumere av og til.

Akkurat som tang, så er tare et naturlig alternativ til salt da den gode salte smaken i tare kommer fra andre mineraler.

 

Makroalge salt – Et annet alternativ til salt

Et annet alternativ i saltverdenen er makroalge salt. Makroalge salt gir en god salt smak til mat, men det med et mye lavere natriumnivå enn vanlig bordsalt.

Forskere ved Fraunhofer Institute for Process Engineering and Packacking IVV har faktisk konkludert med at alger kan bli brukt som saltsubstitutt, noe som også kan hjelpe å redusere natriuminntak.

Og tallene for å bekrefte dette!

 

  • 1g bordsalt = 0.4g natrium

 

  • 1g makroalge salt = mellom 0.022g til 0.047g natrium, avhengig av makroalge.

 

 

Med andre ord, makroalger inneholder 8 ganger mindre natrium enn salt.

Og det har også andre godsaker i seg! Makroalger er en kilde til kalium, magnesium, kalsium, jern og jod (Hotchkiss, 2010), som alle er ting legen alltid sier du skal spise.

Dersom du typisk smaker til maten med buljong, ost, krydder eller soyasaus, så kan makroalger hjelpe deg også. Du kan bruke flak av mak

Vi skjønner det dog: å bytte salt med makroalger krever psykisk, praktisk og fysisk innsats. Men det er verdt det.

Bruk det til å bryte med vaner. Smak på maten før du strekker deg etter krydderet. Dersom du føler at smaken ikke er god nok, tilsett maten smak, ikke salt.

Kos deg med å krydre maten med makroalger, mens du reduserer ditt totale natriuminntak.

For å beholde det naturlige saltet fra havet, så er makroalger nøye utvalgt fra rene vannkilder før det blir bearbeidet.

 

Hold øynene åpne for natrium

Husk på at å spise mindre salt ikke bare handler om å lage mat uten det, selv om det utgjør en stor forskjell. Det handler heller ikke bare om å bruke mindre salt for å smake til maten når du først sitter ved bordet.

Sjokkerende nok kommer 75% av alt saltet vi spiser fra tradisjonelle favoritter i butikken slik som frokostblanding, brød og spesielt ferdigmat. Et litt salt produkt har nok ikke en stor effekt på ditt saltinntak, men over tid og lagt sammen, så samler dette seg opp. Vær forsiktig!

Hvorfor ikke gi makroalger en sjanse? Du vil ikke bli skuffet.

Referanser

Appel, L. J., Frohlich, E. D., Hall, J. E., Pearson, T. A., Sacco, R. L., Seals, D. R., … & Van Horn, L. V. (2011). The importance of population-wide sodium reduction as a means to prevent cardiovascular disease and stroke: a call to action from the American Heart Association. Circulation, 123(10), 1138-1143.

Hotchkiss, S. (2010). Investigation of the flavouring and taste components of Irish seaweeds. 

Fraunhofer Institute for Process Engineering and Packaging. Seaweed instead of salt

Mayo Clinic. What’s the difference between sea salt and table salt?

World Health Organization. Salt reduction.

 

Kommentar

Tang og tare;
Den Ultimate Guiden!

Her kan du lese alt du ikke visste du ville vite om supermaten fra havet. Fra vikingene til skjønnhetsindustrien, tang og tare har mange bruksområder!

Siste innlegg