Tang og vitaminer – Lær om ulike typer og fordeler

Habitatet til tang og tare varierer fra art til art, men stort sett alle tilbringer store mengder tid utsatt for direkte sollys mens de cruiser i vannet. Som et resultat inneholder tang og tare mange former for antioksidanter, inkludert vitaminer og beskyttende pigmenter.

Hva er vitaminer, og hvorfor er de gode for deg?

Vitaminer er organiske forbindelser som er essensielle for normal svekst og ernæring. De er næringsstoffer, og hver av dem spiller en rolle i å utvikle og opprettholde et sunt, funksjonelt menneske. Uten vitaminer, ville du ikke være den du er i dag. Husk å takke dem neste gang!

Det er totalt 13 vitaminer som er en del av det som kalles “essensielle vitaminer”, og de er delt i henhold til hva som gjør at de oppløses: vannløselige (C vitamin og B-gruppen) og fettløselige (A , D, E og K). Tang og tare, som er laget både av organisk og flytende materiale, inneholder både vann- og fettløselige vitaminer.

Marine alger er faktisk en rik kilde til vitamin A, B1, B2, B3, B9, C og E (MacArtain, et al. 2007). I tillegg til C-vitamin er brune tang også rike på karotener (provitamin A).

 

Tang og tare – A vitamin

– Hvorfor trenger vi A vitamin?

Vi trenger A vitamin for sunn hud og slimhinner (disse er i utgangspunktet kroppsdeler som munn, lunger, øyelokk osv.), et godt immunsystem og god øyehelse og -syn.

– Hva er så spesielt med betakaroten og A vitamin?

Betakaroten er forløperen til A vitamin. Menneskekroppen tar alt av den betakaroten du har skjøvet inn i kroppen din og konverterer det til A vitamin. Gjennom betakaroten kan vi få A vitamin fra maten vi spiser.

– Overflødig A vitamin og toksisitet

Sant: overskudd av A vitamin er giftig.

Også sant: Menneskekroppen omdanner bare så mye betakaroten til A vitamin som den trenger.

Å få betakaroten fra maten, og dermed få den nødvendige dosen A vitamin, kan være et bedre alternativ enn kosttilskudd. En forgiftning kan oppstå hvis du bruker for mye kosttilskudd (Nordqvist, 2014).

 

Tang og tare – Gruppe B vitaminer

Tang og tare – B12 vitamin

Alger er også en kilde til gruppe B-vitaminer – mange av dem. B-gjengen er også utmerket for helsen din, spesielt B12. B12 vitamin anbefales spesielt i behandlingen av aldringseffekter, kronisk utmattelsessyndrom (CFS) og til og med anemi.

B12 er et vannløselig vitamin som er naturlig tilstede i noen matvarer, og som de fleste andre vitaminer, blir det også tilsatt ved andre matvarer. Det er også tilgjengelig som kosttilskudd og reseptbelagte medisiner.

De gode nyhetene er at tang og tare inneholder B12 også! Det er sant at enkelte deler av B12 vitamin som finnes i tang og tare er inaktive analoger, noe som betyr at de ikke kan absorberes helt av pattedyr (f.eks. “Oss!”). Studier har imidlertid vist at enkelte typer tang og tare kan gi tilstrekkelig mengder brukbar B12.

Nori og B12 vitamin

Nori, som er tørkede japanske alger, er sannsynligvis den mest spiste typen tang og tare. Det er bra fordi det har blitt rapportert å inneholde betydelige mengder god B12-vitamin.

Faktisk viser studier at tørkede grønne og lilla nori er de mest fremragende kildene til B12 vitamin blant spiselig tang og tare, spesielt for strenge vegetarianere.

Et daglig inntak av ett gram spirulina, kjent som blå tang og tare (og det bærer av de beste ballettdanseres navn noensinne), være nok til å møte de daglige kravene til B12 (Watanabe et al. 1999) .

Faktisk, for å gi deg en ide av omfanget, inneholder 1 g spirulina så mye vitamin som 1 kg friske grønnsaker, og det er 50 ganger rikere i jern enn spinat og 10 ganger rikere på betakaroten enn gulrøtter.

Hva med B12 vitamin mangel?

Det er en grunn til at B12 er nødvendig i systemet.

B12 vitamin mangel er preget av megaloblastisk anemi, tretthet, svakhet, forstoppelse, tap av matlyst og vekttap.

Det påvirker oss så mye at nevrologiske forandringer, som følelsesløshet og prikking i hender og føtter, også kan forekomme. Det kan også være vanskeligheter med å opprettholde balanse, depresjon, forvirring, demens, dårlig minne og, som om det ikke var nok, ømhet i munn eller tunge (NIH).

For å unngå alle disse problemene er det nødvendig å ha en skikkelig og god kilde til B12. Sørg for å konsumere et balansert kosthold for å holde deg til det best mulige inntaket.

 

Tang og C vitamin

Appelsiner er trolig den mest populære kilden til C vitamin, men når du ser nøyere etter, ser det ut til at alger har bedre tall.

I grønne og brune alger, for eksempel, er nivåene av C vitamin gjennomsnittlig mellom 500 til 3000 mg per kg tørrstoff. Det nivået er sammenlignbart med nivået hos persille, solbær og paprika.

Dette betyr også at persille, solbær og paprika trolig er bedre kilder til C vitamin enn appelsiner, men la oss ikke fornærme appelsinene for mye.

Røde alger inneholder derimot C vitaminivåer på rundt 100 til 800 mg per kg tørrstoff.

C vitamin, som alle andre vitaminer, er interessant av mange grunner. De styrker immunforsvaret (det er derfor du må få i deg den appelsinjuicen når du er forkjølet), for den aktiverer tarmabsorpsjonen av jern (som gjør at du vokser sunn og sterk).

Dette vitaminet styrer også dannelsen av konjunktivt vev og den protidiske matrisen av benaktig vev. I tillegg virker C vitamin også i å fange frie radikaler og regenerere E vitamin.

 

Referanser

Admassu, H., Zhao, W., Yang, R., Gasmalla, M. A., & Alsir, E. (2015). Development Of Functional Foods: Sea Weeds (Algae) Untouched Potential And Alternative Resource-A Review. International Journal of scientific & Technology research, 4(9), 108-115.

MacArtain, P., Gill, C. I., Brooks, M., Campbell, R., & Rowland, I. R. (2007). Nutritional value of edible seaweeds. Nutrition reviews65(12), 535-543.

Rajapakse, N., & Kim, S. K. (2011). Nutritional and digestive health benefits of seaweed. In Advances in food and nutrition research (Vol. 64, pp. 17-28). Academic Press.

Watanabe, F, Takenaka, S, Katsura H, Zakir Hussain Masumder, SAM, Abe, K, Tamura Y, Nakano Y 1999. Dried green and purple lavers (Nori) contain substantial amounts of biologically active vitamin B12 but less of dietary iodine relative to other edible seaweeds. J. Agric. Food Chem. 47 : 2341-2343. 

https://ods.od.nih.gov/factsheets/Vitamin%20B12-HealthProfessional/#h7

 https://www.livescience.com/34693-superfoods.html

Kommentar

Tang og tare;
Den Ultimate Guiden!

Her kan du lese alt du ikke visste du ville vite om supermaten fra havet. Fra vikingene til skjønnhetsindustrien, tang og tare har mange bruksområder!

Siste innlegg